Artikler
Hvornår kan man som fagperson anbefale forældre, plejeforældre og adoptanter, at deres børn starter i dagtilbud i et tilknytningsteoretisk perspektiv
Som supervisor for forskellige faggrupper indenfor PPR og børneområdet f.eks. sundhedsplejesker, familiebehandlere, PPR-psykologer og anbringelseskonsulenter samt adoptionsrådgivere er ovenstående spørgsmål ofte til refleksion i supervisionsrummet.
Fra: Specialpædagogisk månedsblad - 17. årgang, nummer 210, 2021
Coronakrisen har givet minimumsnormeringer med et snuptag. Lad os holde fast i dem!
Selv om corona har gjort ting vanskelige i daginstitutionerne, har det også sikret børnene bedre normeringer og små børnegrupper, hvor de bedre kan legelære sammen. Lad os for børnenes skyld ikke ødelægge denne positive udvikling, skriver Rikke Yde Tordrup og Dion Sommer i dette debatindlæg.
Fra: Information, 20. maj 2020
Udviklende øjeblikke er truede
Det er vigtigt for barnets psykologiske udvikling at føle sig set og bekræftet i, at det er okay at være til. Det kalder man udviklende øjeblikke. De er truede og med dem fundamentet for tilknytning og et barns udvikling af gode selvfornemmelser.
Fra: Børns Hverdag Nr. 4 - 2019
Markante forældre - handler i kærlighed
De stiller store krav og har stærke følelser og ønsker, at deres barn får først, størst og bedst. Men det handler om at vise din faglighed og interesse i deres barns trivsel, så kan de forvandles til ambassadører for din institution.
Fra: Børns Hverdag Nr. 3 - 2018
Når et øjeblik betyder alverden
Ifølge psykolog Rikke Yde Tordrup er det afgørende i vores børns ud- vikling, at vi som forældre helt konkret har øje for dem. Med vores blik kan vi skabe tilknytning, tryghed og ro – og det har vores børn brug for mere end nogensinde før.
Skolestart og markante forældre
Markante forældre stiller store krav og har stærke følelser og de ønsker, at deres barn får først, størst og bedst. Hvordan bliver de gode medspillere til skolestart?
Fra: SKOLESTART NR. 5 - 2018
Børn kan ikke knytte sig til pædagoger, der ikke er der. Det har konsekvenser for livet
Børn har brug for at kunne danne trygge relationer til deres pædagoger, men normeringen i daginstitutionerne er så lav, at mange ikke får muligheden for det. Det har alvorlige konsekvenser for deres udvikling og læring, skriver psykolog Rikke Yde Tordrup i dette debatindlæg
Fra: Information, 11. marts 2019
